fbpx

נדנודי שינה: היתרונות הבריאותיים של שינה בערסל

נדנודי שינה

מתקשים לישון? סובלים מכאבי גב? יותר ויותר אנשים מחליטים לעזוב את המזרונים המשוכללים, ומחליטים להכניס לשגרת יומם שימוש בערסלים. אם פעם ערסלים היו נפוצים בעיקר בחופים המבודדים בגואה ובצימרים בצפון, הרי שהיום שכיבה על הגב בערסל היא תנוחת השינה המועדפת על אנשי עסקים מצליחים ויזמים, שמכנים אותה לא סתם “שינה מלכותית”. מה יש בכלי הפרימיטיבי הזה שמושך אליו פתאום רבים כל כך בעולם המודרני?

שינה בערסל אינה המצאה של הזמן האחרון, אלא רעיון שמלווה אותנו כבר אלפי שנים. עוד בימי הקדמונים ישנם עדויות לשימוש בערסלים: תרבויות עתיקות רבות גילו את היתרונות בערסלים, ביניהם בני המאיה, הרומאים והיוונים. ההוכחה העתיקה ביותר לשימוש בערסל מגיעה עד לשנת 450 לפני הספירה, על ידי אחד מתלמידיו של הפילוסוף היווני סוקרטס. תרבויות אלו ישנו בערסלים באזורים בעלי אקלים טרופי, ומצאו אותם כמיטה הטובה ביותר בעת מסע בלב ים. ניתן לראות שימוש נרחב בערסלים עד למלחמת ויאטנם, כשהלוחמים תפסו בהם תנומה בין הקרבות הקשים.

סביר להניח כי חלק מהסיבות שגרמו לערסלים להיות פתרון פופולארי קשור להיותו קומפקטי וזמין: הערסל הוא קל, זול והוא פשוט להקמה כמעט בכל מקום. אך גילויים חדשים מעלים את ההשערה כי אולי הקדמונים ידעו יותר ממה שאנחנו יודעים כיום: מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי שינה בערסל מסייעת להירדמות מהירה יותר. התנודות הנוצרות בזמן השינה בערסל גורמות לגוף להירדם מהר, בדומה להשפעת תנועות הנדנוד שאנחנו מבצעים על מנת להרדים תינוק בוכה. המחקרים הוכיחו בנוסף כי שינה בערסל גורמת לשינה חזקה ונעימה יותר מאשר במיטה רגילה, על ידי כך שהיא מגדילה את פעילות המוח בזמן השינה, ואף מוסיפה לתחושת עירנות ורעננות במהלך היום. השינה בערסל מגדילה גם פעילויות במוח הקשורות לזיכרון, מה שיגרום לכם להיות חכמים יותר. במהלך שעות היום הערסל יכול להיות המקום המושלם בשבילכם ללמוד למבחן, או סתם לקרוא ספר טוב – הערסל מסייע להתרכז טוב יותר, ועוזר לכם לזכור יותר ממה שקראתם.

כשאנחנו באים לישון על משטח, בין אם על האדמה הקרה או על המזרן החמים בבית, אנחנו לעיתים מתקשים להירדם בגלל “נקודות לחץ” – בליטות או נקודות אחרות היוצרות לחץ לא נורמטיבי על הגוף. נקודות לחץ כאלו גורמות אי נוחות ומונעות שינה תקינה. הערסל המורם מהאדמה מספק סביבת שינה עם אפס “נקודות לחץ”, ומבטיח שינה רצופה מבלי להסתובב כל הלילה עד למציאת תנוחה נוחה. מעריצי הערסלים ממליצים עליהם כפתרון לאלו הסובלים מבעיות גב, כאבי מפרקים או בכלל כאבים בגוף. התנוחה בו הערסל מעצב את הגוף נחשבת לתנוחת השינה הבריאה ביותר: שכיבה על הגב, עם הטיית הראש כלפי מעלה בכ-10 עד 30 מעלות. תנוחה זו ממריצה את פעילות הדם במוח בזמן שינה, ומונעת חסימות במערכת הנשימה.

אז בפעם הבאה שאתם עושים קמפינג עם החבר’ה על נהר הירדן, או אפילו יוצאים סוף סוף לטיול הגדול שרציתם לעשות בקוסטה ריקה, כדאי שתשקלו להביא עמכם ערסל לשינה – הוא נוח, שוקל כלום, ובדוק הוא יעשה לכם פלאים.

תפריט

שינוי גודל גופנים
ניגודיות