אכלו את הראש: מנות הקרב ההזויות של האמריקאים

מנות הקרב ההזויות של האמריקאים

אתם יכולים לאהוב אותה, אתם יכולים לשנוא אותה, אבל סביר להניח שהיא ליוותה אתכם לכל אורך השירות הצבאי: מנת הקרב. הלוף שאביכם ואבי-אביכם אכלו כשהם שמרו בג’בלאות התחלף בקופסאות שימורים, וביחידות מסוימות בצה”ל החלו להגיש מנות קרב משוכללות המתחממות מעצמן. לא משנה מה אתם חושבים עליה, רק שתדעו כי מצבכם טוב: מנות הקרב של האמריקאים לא שינו תצורתן עוד משנות ה-80. בגלל זה עובדים בצבא האמריקאי על דרכים לשפר או להחליף את מנת הקרב, ולהעלות את שביעות הרצון של הלוחמים. לאורך השנים הם העלו מספר רעיונות ופיתוחים – חלקם נחשבים לפריצת דרך קולינרית, ובעלי פוטנציאל לשנות את הדרך בה החיילים אוכלים. אחרים, לעומת זאת, מגוחכים עד כדי צחוק.

מה הייתם עושים אם הייתם פותחים את מנת הקרב שלכם, ומגלים בה כמה גלולות בודדות? זה מה שניסה הפנטגון לפתח בשנת 2004: כדורי מזון שיאפשרו פעילות מאומצת לאורך ימים ללא מזון כלל, ובכך לבטל את הצורך במנות קרב או במזון כלשהו. הגלולה הייתה אמורה להשפיע על תהליך חילוף החומרים, ולהורות לו לצרוך את תאי השומן שכבר נמצאים במאגרים בגוף – תופעה שתגרום לירידה במשקל! כמובן שהניסוי הובילו להתרגשות רבה, והשמועות אמרו שאם יצלח יוביל לטרנד חדש של גלולות מחליפות-מזון.

באותה שנה ניסה הצבא האמריקאי לפתח עוף ואורז מיובשים, עם דרך הכנה מאוד לא שגרתית: על מנת להכין את המנה לאכילה, החיילים יכלו לשפוך לתוכה מי בוץ, או במקרים גרועים יותר – להשתין עליה. הפאוץ’ שעטף את המנה הכיל פילטר מיוחד, שידע לסנן 99.9% מהרעלים והחיידקים, ואפשר רק למולוקולות המים לחדור ולהמיס את המנה. למזלנו, שני הרעיונות לא עברו את שלב הניסוי.

עם זאת, רעיונות אחרים של הצבא האמריקאי מציגים ניצנים מפתעים לשיפור במנת הקרב. בשנים האחרונות הציג הצבא מספר מוצרים שלא דורשים הכנה מיוחדת, אלא מאכלים בעלי חיי מדף ארוכים מהרגיל. הראשון הוא כריך שיכול להחזיק שנתיים ולהישאר טרי: הכריך מוגש עם מרכיבים מונעי לחות, כמו ריבות ודבש, אשר מחזיקים שנים רבות בלי להתקלקל. הכריך נארז בשקית אטומה לאוויר אשר מונעת התפתחות ריקבון. פיתוח נוסף שהוצג הוא פיצה – המאכל המועדף על הלוחמים – שאורך חיי המדף שלה הוא 3 שנים, ללא צורך בהקפאה. הפיצה מיוצרת עם חומר דוחה לחות מחומרים טבעיים, המביא לשמירה על טריות הפיצה, וגורם לה להרגיש כאילו קיבלתם אותה בזה הרגע.

אולם יכול להיות כי השינוי המיוחל יגיע דווקא אחד הטרנדים האחרונים בטכנולוגיה המערבית: מדפסות תלת-מימדיות. כיום ניתן למצוא מדפסות אשר מסוגלות להדפיס מוצרי מזון, כמו כיכרות לחם וקינוחים. אולם הכיוון אליו שואף הצבא האמריקאי הוא קצת אחר: בעזרת טכנולוגיה חדשה המדענים סבורים כי יצליחו לשלוט ברכיבי המזון , ולהביא לחיילים בשטח מנות קרב טעימות ומזינות, בעלי עמידות גבוהה. במידה והטכנולוגיה תאפשר את מנות הקרב יחליפו מאכלים כמו פיצה ופסטה, שיוגשו בצורה קומפקטית ועמידה. הדפסת המזון מתבצעת כרגע בתפוצה מוגבלת ובתנאי מעבדה, אך המדענים מאמינים כי בעתיד יוכלו החיילים להדפיס לעצמם פיצות ופסטות בשטח.