פריחת החלמוניות – אך יודעים שהגיע הסתיו?

חלמוניות

כולנו מכירים את סימני הסתיו בישראל עוד מימי הגן. פריחת החצב והסתוונית ונדידת הציפורים הם הסימנים המוכרים של הסתיו הישראלי.
אבל יש סימן נוסף יפה ומיוחד שאפשר לזהות אותו כמעט בכל אזור בישראל.

בחודשים אוקטובר עד דצמבר, פורחת החלמונית במספר ריכוזים בישראל. מדובר בפרח צהוב בוהק שבוקע מן הקרקע ללא גבעול או עלים. הפרח נפתח בשעות היום ונסגר בשעות הלילה וזמן פריחתו של פרח בודד הינה בערך שבוע.
הפריחה אינה במרבדים של אלפי פרחים (כמו בפריחת התורמוסים או הכלניות) אבל על רקע האדמה והצמחיה היבשה של שלהי הקיץ (כי בואו נודה, זה לא באמת סתיו מה שקורה אצלנו), מדובר בפריחה יפה ומעודדת לאלו מכם שאוהבים את סימני סוף הקיץ ותחילת החורף.

בפריחת החלמוניות כאמור ניתן לצפות באזורים רבים ברחבי הארץ – מרמת הגולן ועד הנגב.
והנה שני רעיונות לטיולים מעגליים ולא קשים אחר פריחת החלמוניות –

שביל הפסגה בהר מירון

על מנת להגיע לתחילת השביל, נכוון את הוויז ל”הר מירון – חניון יום הפסגה”.
מהקצה המזרחי של החניון נצא על סימון שבילים אדום שגם מסומן כשביל ישראל להליכה סביב פסגת ההר, שעם קצת מזל עוד יקבל  בחורף מנות שלג נחמדות.

לאחר הליכה של מספר דקות, נוכל להבחין החל מסוף אוקטובר ועד לסוף נובמבר בפריחת החלמוניות על המדרון המזרחי של ההר. זו נקודה יפה לתצפית על עמק החולה, ובימי ראות טובים גם ניתן לראות את החרמון.
הפרחים יפים ומושכים את העין אבל חשוב להזהר לא לדרוך או להרוס אותם תוך כדי הצילומים.

לאחר שנהנה מהחלמוניות נמשיך בשביל האדום המעגלי ונעבור דרך מספר נקודות תצפית נוספות לאורך השביל. עם בוא הסתיו פורחות גם סתווניות סגולות לאורך המסלול וגם הן בהחלט מראה מרענן על האדמה היבשה.

אורך המסלול המעגלי כקילומטר וחצי, רובו מוצל ועובר בחורש אלונים והוא יתאים גם לילדים שרק החלו ללכת.

שביל החלמוניות בהר תבור

החלמוניות של הר תבור מאחרות לפרוח, ופורחות בסביבות תחילת/אמצע חודש נובמבר. קק”ל, רשות הטבע והגנים ותושבי הכפר הסמוך דבוריה הכשירו לפני כמה שנים, שביל הליכה מסודר לצפיה בחלמוניות.

בדומה למסלול בפסגת המירון, גם שביל זה נוח מאוד להליכה הוא אינו ארוך ויתאים כמעט לכל גיל. אורכו של המסלול כקילומטר וחצי והוא אינו מוצל.

כדי להגיע למסלול, נכוון את הוויז ל”שביל החלמוניות בהר תבור” וניסע על פי השילוט במקום.
מומלץ מאוד להמשיך לאחר הטיול ולעלות בדרך המפותלת והיפה אל פסגת הר תבור. שם על הפסגה שביל הליכה מעגלי וקל שאורכו כקילומטר וחצי וממנו נשקפים נופי הגליל ועמק יזרעאל.

נקודה מעניינת נוספת על פסגת ההר – כנסיית ההשתנות, שם על פי האמונה הנוצרית החלה השתנותו של ישו מאדם לבן אלוהים. אם הסיפור נכון או לא, הכנסיה יפה ומרשימה והיא בהחלט שווה ביקור.

ההמלצות נכתבו על ידי אביחי שקד, מנהל בלוג הטיולים ילדטבע.
מוזמנים לעקוב בפייסבוק
@yeled_teva ובאינסטגרם