שיטת השכבות

ביגוד תרמי, פליס, סופטשל, מעיל פוך או מעיל גשם כולם בכללם מהווים שכבה כזו או אחרת אשר אמורה לספק לנו הגנה מתנאי מזג האוויר בחוץ. עכשיו כשהחורף נמצא בפתחנו חשבנו לעשות קצת סדר בנושא אחת ולתמיד ולהבין מה העיקרון של שיטת השכבות. 

אין ספק שמבחינתנו החורף היא העונה המועדפת לטיולים, המראות הדרמטיים של קרני האור הנשברות בשכבות העננים, ריח הגשם הנישא באוויר והאוויר הצלול מספקים נופים מרהיבים. שינוי מזג האוויר עלול להרתיע רבים מאיתנו אך אם נערכים נכון ולובשים את הביגוד הנכון אין שום סיבה שלא לצאת לטייל.

אז נכון, מזג האוויר עלול להשתנות דרמטית. היום יכול להתחיל עם קרן שמש מלטפת, להמשיך במבול סוער ולהיגמר בלילה קפוא ויבש. הפעילות הגופנית משתנה אף היא. אנחנו הולכים , מטפסים על שלוחה, עושים עצירת קפה או סתם נהנים מהנוף. לכל אלו השפעה ישירה על חום גופנו.

כאשר אנו הולכים הגוף מתחמם – אנחנו מזיעים, בעת עצירה הוא מתקרר מהר ואנו מאבדים את חום הגוף אשר הפקנו לסביבה. הדיסוננס הזה “מבזבז” לנו מטבע אנרגטי גבוה, מעצים את העייפות ובמקרי קיצון עלול להביא למצב פיסיולוגי מסוכן. מטרתה של שיטת השכבות היא ויסות חום הגוף ושמירתו כך שנרגיש נוח בכל מזג אוויר.

 

עקרון שיטת השכבות נכון עבור כל עונות השנה ותקף במיוחד בחורף. בסקי, טיול בהרים, טיפוס או סתם שיטות ברחובות אירופה השיטה תבטיח לנו נוחות ופתרון מיטבי למזג אוויר משתנה.

אז אך זה עובד ?

ברמה הבסיסית ביותר אנו מחלקים את השכבות לשלוש קטגוריות:

שכבת הבסיס – ביגוד תרמי או ביגוד מנדף

לכל קולקציית הביגוד התרמי

 

ביגוד תרמי – שכבה זו היא השכבה הצמודה ביותר לגוף. מטרתו העיקרית של הביגוד התרמי היא לווסת את טמפרטורת הגוף שלנו. שכבת בסיס טובה / ביגוד תרמי טוב –  מסייעת לתהליך שמירת חום הגוף הטבעי שלנו (הומואסטזס), כמו הזעה ולמקסם אותה. זיעה הנלכדת כנגד גופינו ביום קר, לאחר עצירת הפעילות הפיסית תקרר את גופנו במהירות. הדבר עלול להוביל להיפוטרמיה, ובמזג אוויר חם בעת פעילות עצימה היא עלולה ליצור אפקט הפוך לגמרי ו”לבשל” את גופנו עד לכדי מכת חום , מסיבות אלו יש להימנע מללבוש גופיית כותנה. כותנה סופגת זיעה ומשאירה אותה על גופנו.

אז מאלו חומרים עשוי ביגוד תרמי?

חומרים סינטטיים למינהם כמו פוליאסטר ופוליפרופילן, מצויינים להסעת הזעה מהגוף. חומרים אלה בשילוב מניפולציה של הסיבים בעלי יכולת נידוף ויבוש מהירות, מתאימים במיוחד לפעילויות עצימות כמו ריצה או רכיבת אופניים – גם בימים קרים או חמים. החיסרון בביגוד תרמי סינטטי – אחרי יום מאתגר הם פשוט מדיפים ריח של זיעה, אבל היי תמיד אפשר לכבס אחרי הכל זה מתייבש מהר.

צמר– כן, לא התבלבלנו! צמר הוא חומר מעולה לשכבת הבסיס, לצמר תכונות טבעיות מושלמות למטרה זו. הוא מבודד, מנדף ומרחיק את הזיעה מהגוף. נכון, כאשר הוא נרטב אינו מתיבש מהר כמו החומרים הסינטטיים המוזכרים לעיל (מסיבה זו אנו פחות ממליצים עליו כשכבת בסיס לפעילויות מים – קניונינג או רפטינג לדוגמא), אך לתרמילאות, סקי או סתם טיולים ברחובות אירופה הוא פשוט מושלם. אחד היתרונות שלו – הוא פשוט אינו מדיף ריח של זיעה גם לאחר 5 ימים רצופים של טיול מאתגר. צמר מרינו בפרט, אינו מגרד ונעים על הגוף. ההרגשה פשוט נהדרת. החיסרון היחידי שלו בעצם – הוא יותר יקר מהחומרים הסינטטים, אבל שווה כל שקל !

בקיצור, המטרה העיקרית של ביגוד תרמי או שכבת הבסיס היא בעיקר לשמור עלינו “יבשים” בכך שהיא מנדפת ומרחיקה את הלחות והזיעה מגופינו וכולאת שכבת אוויר לבידוד מהסביבה.

שכבת הביניים – פליס, סופטשל, מעיל פוך

לכל קולקציית המעילים

 

מטרתה העיקרית של שכבה זו היא בידוד. היא עושה זאת על ידי כליאת שכבת אוויר היוצרת חיץ בנינו לבין הסביבה ומשמרת את חום גופנו. במאמץ חום גופנו עולה ולכן חשוב ששכבה זו תהיה בעלת יכולת נשימה ותמנע חימום יתר של הגוף. ישנם מוצרים רבים אשר יכולים להוות את שכבת הבניים. מהפליס המוכר והטוב על עוביו השונים, המהווה פתרון טוב לבעלי תקציב נמוך, צמר כמו מרינו וניו-וול, פוך אשר ללא ספק מנצח בקטגורית יחס משקל לבידוד וחומרים סינטטים שונים כמו  Thermobol ו PrimaLoft. גם בשכבה זו כמו הקודמת, יש להימנע מכותנה משום שהיא עלולה לספוח לחות ובסופו של דבר לקרר את גופנו. בחירת סוג שכבת הבניים, עוביה או קומבינציה שלה (לדוגמא – מיקרו פליס + פוך), תלויה באופי הפעילות ומזג האוויר הצפוי בסביבה בה נבצע את הפעילות.  במזג אוויר רגוע, ללא רוחות ו/או משקעים שכבת הביניים יכולה לשמש אותנו כשכבה החצונית שלנו, אך במידה ומזג האוויר משתנה, הרוחות מתגברות וממטרים מתחילים לרדת נלבש את השכבה החיצונית שלנו.

שכבה חיצונית – מעיל גשם, מעיל רוח

לכל קולקציית המעילים

קו ההגנה האחרון בינך ובין איתני הטבע! זו השכבה שתגן עלינו מפני רוחות זועמות, ממטרי גשם בלתי פוסקים, ברד, שלג ובקיצור, כל מה שיש לאמא טבע להציע לנו. שכבה חיצונית טובה תגן עלינו מהסביבה, אך עדיין תאפשר לשכבת הבסיס ושכבת הבניים להרחיק את הלחות החוצה ולחום הגוף להיפלט כך שלא יווצר מצב של חימום יתר של הגוף בפעילות עצימה. מספר מוצרים יכולים להתאים לשכבה החיצונית:  הארד-של (HardShell) זה המעיל שמגן עלינו מרוב איתני מזג האוויר! הוא אטום לחלוטין לגשם, שלג ורוחות, יעמוד בתנאים הקשים ביותר. רמות הגימור של מעילים מקטגוריה יהיו לרוב עם תפרים מולחמים וממברנות המאפשרות “נשימה” כמו GoreTex, eVent ו NeoShield.

בניית מערכת של שכבות

אז אחרי שהבנו למה מיועדת כל שכבה כל שנשאר הוא לחבר בניהם. תמיד נתחיל משכבת הבסיס – הביגוד התרמי ומעליהם נוסיף שכבות במידת הצורך. לדוגמא אםאתם מטיילים באירופה ומסתובבים באחת הערים כנראה שאתם לא בפעילות עצימה ולכן תוסיפו לזה שכבה מבודדת כמו מעיל פוך טוב או סופטשל. היה והתחילו לרדת משקעים מעיל הגשם יכנס לפעולה. הרעיון הוא לשחק עם מספר השכבות אשר אנו לובשים, ניתן להוסיף או ליגרוע בהתאם לסביבה ועצימות הפעילות בה אנו עוסקים באותו הרגע.

לסיכום: הימנעו מלבוש כותנה, בנו לעצמכם מערכת שכבות אשר תספק הגנה מיטבית מאיתני הטבע לפי אופי הפעילות ותנאי מזג האוויר הצפויים באזור ולכו לטייל ! מנסיון שלנו לכל אחד יש את מערכת השכבות המתאימה לו ולעיתים היא אף מורכבת ממספר שכבות נוסף, אבל העקרונות הן אותן עקרונות. תהנו !