אך לבחור שק שינה

לאחר יום ארוך של טיולים, שנת לילה טובה חיונית עבור הגוף והנפש. שקי שינה מגיעים בכל מיני צורות, גדלים וסוגי בידוד שונים. תוכלו לבחור את שק השינה שלכם מבין מותגים מובילים כמו SEA TO SUMMIT, Rab, The North Face, Mountain Hardwer, OUTDOOR ו gonature. אז איך תדעו לבחור את שק השינה המתאים ביותר עבורכם?

להלן מספר נקודות שחשוב לקחת בחשבון כאשר בוחרים שק שינה:

  • דירוג טמפרטורה: כמה קר יהיה בחוץ?
  • מבנה וצורה: האם אתם אוהבים להתכרבל ולהצטופף או שאתם בכלל אוהבים את החופש שלכם בשינה?
  • גודל והתאמה: בחרו את האורך המתאים לגוף שלכם.
  • סוג בידוד: פוך לעומת סינטטי – הכירו את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.
  • מאפיינים: גורמים נוספים המשפיעים על הנוחות והחום.
  • אביזרי שינה: אלו הדברים הקטנים שישדרגו לכם את השינה בחוץ.

דרוג טמפרטורה של שק שינה

דירוג הטמפרטורות של שק שינה מגלה לכם את הטמפרטורה הנמוכה ביותר שהשק״ש נועד לשמור על חום האדם הממוצע. דירוגים אלה יוצאים מנקודת הנחה שאתם משתמשים במזרן מבודד ולבושים בשכת ביגוד ארוכה אחת. 

דירוג הטמפרטורה נותן לך מושג כללי לגבי הביצועים של שק השינה ומאפשר לערוך השוואה בין שקי שינה שונים. המון גורמים משפיעים בנוסף על מידת הבידוד של שק השינה והאפקטיביות שלו כמו : כמה שתינו, כמה אכלנו, עייפות פיסיולוגית, לחות ורוח. מותגים רבים, משתמשים בתקן הארופאי EN13537 כדי לציין את רמת הבידוד אותו השק שינה מספק.

סיווג שקי השינה נעשה לרוב על פי העונה:

על מנת שתהנו משינה נוחה ונעימה, ביחרו שק שינה אשר טמ״פ הנוחות שלו נמוכה בכמה מעלות מהטמ״פ הנמוכה ביותר בה אתם הולכים לשהות. ככל שתהיו חשופים לרוחות ורטיבות כך יהיה קר יותר ואם במקרה יהיה לכם מידי בתוך שק השינה תמיד אתם יכולים לפתוח אותו לאוורור.

מבנה וצורה של שק שינה

שקי שינה מגיעים בכמה צורות שונות: מלבני, מומיה וקווילט. חלקם מאפשרים לכם חופש תזוזה מלא וחלקם עוטפים אותכם צמוד.

כאשר אנו ישנים, אנו פולטים חום מסביב לגופנו. ככל שיש פחות חללי אוויר בתוך שק השינה כך אנו יכולים לווסת את חום הגוף שלנו בצורה יעילה יותר. כך אנו מאבדים פחות חום לסביבה והשינה נעימה יותר. 

שק שינה מלבני

זה אולי אחד משקי השינה הנוחים ביותר לישון איתם. מרווח, נוח ואינו מגביל בתנועה. בלילות חמים ניתן לפתוח אותו לחלוטין ולפרוס אותו כשמיכה.

מאפיני שק שינה מלבני:

  • מרווח מאוד
  • לא יקר
  • אינו קופקטי באריזה
  • פחות יעיל תרמית מכיוון שיש הרבה חללי אוויר.
  • משמש בדרך כלל לקמפינג.
  • מתאים לטמפרטורות הקיץ

שק שינה מומיה

שקי שינה אלו קיבלו את שמם בשל הדמיון במבנה בינם לבין ארונות המומיה המצריות. לצורה זו יש חתך צמוד מאוד המונע חללי אוויר חופשיים ובכך הופך למאוד יעיל בשמירת החום והבידוד.

מאפייני שק שינה מומיה:

  • חתוך קרוב מאוד לגוף
  • יקר יותר
  • קל מאוד וקומפקטי
  • הכי טוב ללינה בשטח
  • מומלץ מאוד לשקי שינה של 3 עונות וחורף בשל יעילות שמירת החום

קווילט

בגדול, ניתן לתאר אותם כשמיכות מתוחכמות וטכנולגיות לקמפינג או לינה בחוץ. הקווילט פתוח בצידו התחתון היות ותפיסת העולם של שק שינה זה הוא שימוש במזרון שטח איכותי עם רמות בידוד רלוונטיות לעונה. קווילטים יכולים להיות מאוד טכנולוגיים ולכלול כובע לכרית השינה, רצועות אשר תופסות את המזרן ועוד…

מאפייני קווילט:

  • מאפשר חופש תנועה בשינה.
  • קל מאוד וקומפקטי.
  • סוגים מסוימים  נהדרים לשימוש תרמילאים.
  • מתאים לשימוש בקיץ או לשלוש עונות, או אם אתם רוצים לחסוך במשקל ונפח.

בחירת גודל או מימדי שק השינה

רוב הדגמים של שקי השינה מגיעים במספר אורכים שונים. התאמת שק השינה למימדי הגוף שלכם חיונית על מנת לשמור את חום גופכם בצורה יעילה וטובה. האורך המומלץ הוא סנטימטר א שתיים מעל הבובה שלכם.

אם אורך שק השינה יהיה משמעותית ארוך מכם ישארו לכם חללי אוויר מרובים ויעילותו תרד, כך שיכול להיות מאוד שתרגישו קר יותר מהטמפרטורת המוחות המצויונת עליו.

אם שק השינה יהיה קצר מידי ויפעיל לחץ על כובע השק״ש או לחץ בקופסאת הרגליים, הדבר יגרום ל״נקודות קרות״ היות והבידוד נדחס ואינו פועל ביעילות.

שק שינה לנשים

שק שינה לנשים בדרך כלל קצר יותר באורכו. צורתם מותאמת למבנה גוף האישה טוב יותר ובאזורים מסויימים ישנו בידוד נוסף. הסיבה לכך היא בשל השוני בין המבנה האנטומי של הגברים והנשים. לדוגמא אזור הכתפיים צר יותר ואזור האגן רחב יותר בניגוד לשקי שינה המותאמים לשני המינים – יוניסקס. מה גם שישנם אזורים בהם נשים נוטות להרגיש קור יותר מאשר הגברים ואזורים אלו לרוב בשקי שינה יעודיים מבודדים יותר.

שקי שינה לילדים

שקי שינה לילדים לרוב קצרים וצרים יותר במבנה שלהם לעומת שקי שינה למבוגרים. ברוב המקרים הבדים והמילוי בהם משתמשים עבור שקי שינה אלו פחות מתקדמים / טכניים על מנת להוזיל את העלויות. הבדים לרוב עמידים יותר לשחיקה לאורך זמן. 

בידוד או מילוי של שק השינה

שקי השינה מלאים בחומר מבודד טבעי או סנטטי וזאת על מנת לכלוא כמה שיותר את חום גופינו בתוך שק השינה. ישנם יתרונות וחסרונות עבור כל איד מסוגי הבידוד בהם משתמשים ולהלן השוואה מהירה בין שני הסוגים העיקריים:

שק שינה פוך

מה זה בעצם פוך ? מילוי פוך מכיל אלפי פלומת נוצות אשר נלקחות מאווזים או ברווזים. מדובר בפלומות בלבד ולא בנוצות. יש שוני גדול בטיב ואיכות הפוך, אחד המדדים לאיכות הפוך הוא כוח ה״מילוי״ שלו או – FillPower. ככל שהפלמות תופסות יותר נפח לאותו משקל סגולי כך הן איכותיות יותר משום שהן כולאות יותר אוויר ( מבודדות יותר) לאותו המשקל. FillPower 500 נחשב לטוב, FillPower 600 -700 נחשב לטוב יותר ו FillPower 700 ומעלה נחשב למצויין. הכלל הוא ככל שכוח המילוי גדול יותר כך הוא טוב יותר.

שק שינה מפוך הוא בחירה משתלמת לטווח הארוך. כך שאם אתם מתכננים להשתמש בו רבות או למשך זמן ממושך הרי שזה השק שינה עבורכם. שיקול נוסף הוא נושא המשקל, באם חשוב לכם לשאת כמה שפחות משקל על הגב הרי שזו האופציה הטובה ביותר. קחו רק בחשבון – שק שינה פוך דורש תשומת לב במהלך הטיול. אם הוא נרטב עלולים להיווצר גושים ומאבד מיכולת הבידוד שלו בצורה ניכרת. על כן אם אתם מטיילים באזורים רטובים אתם חייבים לשמור עליו יבש! זה לא מסובך אך דורש מודעות. ישנם פתרונות רבים לשמירת שק השינה יבש – ההצלחה טמונה במודעות לנושא.

שק שינה סינטטי

החומר ממנו עשוי שק שינה עם מילוי סינטטי עשוי בבסיסו מפוליאסטר. עד לכאן הכל טוב ויפה אך מושקעת המון טכנולגיה ומחשבה בחןמר, וישנו שוני אדיר בטיבו. בגדול משתמשים במיקס של סיבים אשר חלקם חוטים ארוכים ומסולסלים וחלקם קצרים. חלק מהסיבים דק מאוד וכך הופך להיות יעיל בכליאת האוויר – מה שהופך אותו למבודד יותר וחלק מהסיבים עבים על מנת לייצר נפח ועמידות לאורך זמן.

בסופו של דבר, לאחר שימוש ארוך הסיבים יקרסו ולא ישמרו על מבנה הנפח ובכך יאבדו מהאפקטיביות שלהם בבידוד זאת בניגוד לפוך אשר יחזיק מעמד שנים רבות יותר. שקי שינה סינטטים זולים יותר משקי שינה עם מילוי פוך, קל מאוד לטפל בהם אך הם כבדים יותר. לכן שקי שינה אלו אידיאלים למי שהמשקל אינו מהווה מגבלה.

תכונות שק שינה

מה בעצם מבדיל שק שינה אחד מהשני, אלו תכונות ופיצ׳רים יש בשקי שינה? מה צריך לשים לב כאשר בוחנים שק שינה?

ברדס: הברדס הינו כובע הדומה לקפוצ׳ון. מטרתו העיכרית היא לשמור על ראשונו חם. חלק גדול מאיבוד הטמפרטורה שלנו לסביבה הוא דרך אזור הראש. במיוחד במזג אוויר קר יתרונות הברדס ניכרים. חלקם אף נסגרים עד לרמה בו רק אזור האף נשאר חשוף לסביבה.

צווארון: תפקידו העיקרי הוא לבודד את הגוף ומנוע בריחת חום מהצאוור ומטה כאשר אנו לא משתמשים בברדס. זה בעצם תא נפרד המכיל חומר מבודד ומקיף אותנו סביב הצאוור. בחלק משקי השינה ישנו שרוך כיווץ על מנת להקטין את בריחת החום החוצה אף יותר.

תא בידוד רוכסן: זהו תא צינורי המלווה את הרוכסן של שק השינה. תפקידו למנוע בריחת חום דרך הרוכסנים. כאשר שק השינה סגור עד הסוף הוא ״יושב״ על תא זה ובכך נמנעת בריחת חום הגוף. נפוץ מאוד בשקי שינה המיועדים ל 3 עונות או חורף.

רצועות מתיחה למזרן:  בחלק משקי השינה ישנם רצועות מיוחדות אשר מסייעות בקיבוע שק השינה אל המזרן המבודד עליו אנו ישנים. המטרה העיקרית של רצועות אלו הוא למנוע מאיתנו ״לנזול״ אל מחוץ המזרן כאשר אנו ישנים. בשקי שינה אחרים ישנם לולאות יעודיות לאורך צידי שק השינה המאפשרות חיבור של רצועת גומי נפרדת על מנת לקבע את שק השינה למזרון. 

כיס פנימי לכרית: לא בכל שקי השינה זה קיים אבל זה בהחלט מאפיין נחמד. בברדס ישנו כיס פנימי המאפשר קיבוע כרית שטח קטנה או דחיסת בגדים ( כמו מעיל פוך שיכול להוות אלטרנטיבה נפלאה לכרית שטח) על מנת לייצר משטח שינה נוח יותר.

אביזרים לשק שינה

אז, אחרי שבחרנו את שק השינה שמתאים לנו, מומלץ לבדוק כמה פרטים נוספים שישדרגו לכם את השינה בשטח, על חלקם לא ניתן להתפשר וחלקם פשוט יעשו את החיים נוחים יותר: 

מזרן שטח

מזרן שטח הוא פריט אשר לא ניתן לוותר עליו כאשר אנו יושנים בחוץ עם שק השינה. תפקידו העיקרי הוא לבודד אותנו מהקרקע הקשה והקרה. ככלל כל הגדרות הטמפרטורה של שקי השינה יוצרים מנקודת הנחה כי אתם משתמשים במזרן מבודד עם רמת בידוד המתאימה לטמפרטורה בה אתם שוהים. ללא בידוד מהקרקע שק השינה לא ישמור על חום גופכם ויאבד מיכולותיו בצורה משמעותית. 

שק כיווץ

כאשר אתם רוכשים שק שינה ייתכן מאוד כי תקבלו איתו שק כיווץ. שק הכיווץ מיועד לדחוס את השק שינה ובכך לחסוך במקום כאשר שמים אותו בתרמיל. לא כל שקי השינה מגיעים עם שק כיווץ ורובם המכריע אינו מגיע עם שק כיווץ אטום למים. אם אתם מטיילים באזורים עם משקעים או מבצעים פעילות רטובה כמו ראפטינג או קניוניק שווה לכם להשקיע בשק כיווץ אטום למים. חשוב מאוד !!!  כאשר אינכם מטיילים וברצונכם לאפסן את שק השינה לטווח הארוך אין להשאיר אותו בשק הכיווץ. יש לפרוס אותו כמה שניתן על מנת לשמור על אורך חיי שק השינה.

ליינר לשק שינה

ליינרים יכולים להוסיף כמה מעלות חום ליכולת הבידוד של שק השינה. אבל לרוב הם מיועדים לספוח את הזיעה שלנו בזמן השינה ולשמור עליו נקי מנוזלי גוף. הרבה יותר קל לכבס ליינר מאשר שק שינה. והבונוס בליינר הוא שאם ממש חם לכם אתם יכולים לישון רק איתו ובכך יצרתם לכם מערכת שינה רב גונית.

כרית לשק שינה

כן, כן. לא התבלבלנו, היום ישנם כריות סופר נוחות, קומפקטיות ובעלי משקל קטן שזה פריט שפשוט שווה להשקיע בו. שינה עם כרית היא שינה שונה לחלוטין בשטח מאשר שינה ללא כרית. בעבר לא יחסנו לזה חשיבות, אבל לאחר נסיון מתמשך של שהיה בשטח זה אחד הפריטים שאנחנו פשוט לא מוותרים עליו